Σελίδες

Παρασκευή 18 Μαρτίου 2011

Συνέντευξη με τη Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα


Κ. Λασκαρίνα δώστε μας κάποια στοιχεία για την καταγωγή σας. Πού γεννηθήκατε, ποιοι ήταν οι γονείς σας;
Κατάγομαι από την αρβανίτικη κοινότητα της Ύδρας. Γεννήθηκα στις 11 Μαϊου του 1771, στις φυλακές της Κωνσταντινούπολης. Τη μητέρα μου την έλεγαν Παρασκευώ και τον πατέρα μου Σταυριανό Πινότση.
Στις φυλακές της Κωνσταντινούπολης γεννηθήκατε; Εξηγείστε μας!
Ο πατέρας μου είχε συμμετοχή στα Ορλωφικά του 1769-1770. Οι Τούρκοι τον συνέλαβαν και τον μετέφεραν στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί, έγκυος, τον επισκέφτηκε η μητέρα μου… και γεννήθηκα.
Τι έκανε η μητέρα σας μετά το θάνατο του πατέρα σας;
Πήγε στην Ύδρα όπου έμεινε για 4 χρόνια. Από εκεί πήγε στις Σπέτσες όπου παντρεύτηκε τον καπετάνιο Δημήτριο Λαζάρου-Ορλώφ.



Στην παιδική σας ηλικία με τι σας άρεσε να ασχολείστε;
Μου άρεσε η θάλασσα, να ακούω τις ιστορίες των ναυτικών,  και ο «Θούριος»του Ρήγα Φεραίου.
Πότε δημιουργήσατε οικογένεια;
Παντρεύτηκα για πρώτη φορά το 1788 τον Δημήτριο Γιάννουζα. Ήμουν 17 χρονών. Ο άντρας μου όμως σκοτώθηκε το 1797. Για δεύτερη φορά παντρεύτηκα όταν έγινα 30 ετών. Πήρα το Δημήτριο Μπούμπουλη. Από εκεί απέκτησα το «Μπουμπουλίνα». Και οι δύο άντρες μου ήταν από τις Σπέτσες. Και ο Μπούμπουλης όμως σκοτώθηκε το 1811.




Πώς σκοτώθηκαν οι άντρες σας;
Και οι δύο σκοτώθηκαν σε ναυμαχίες εναντίον πειρατών που έκαναν επιδρομές στα παράλια της Ελλάδας.
Αποκτήσατε παιδιά από τους δύο γάμους σας;
Ναι, από το πρώτο γάμο μου αυτό απέκτησα 3 παιδιά και από το δεύτερο 4.
Τι κάνατε για να ζήσετε όταν χάσατε και το δεύτερο άντρα σας;
Ευτυχώς δεν είχα οικονομικό πρόβλημα. Από τους δύο συζύγους μου κληρονόμησα μεγάλη περιουσία. Πλοία, γη, χρήματα. Έγινα συνέταιρος σε άλλα πλοία και αργότερα έφτιαξα και τρία δικά μου.



¨Αγαπήσατε¨ κάποιο από τα πλοία σας ιδιαίτερα;
Ναι, το «Αγαμέμνων». Ήταν το μεγαλύτερο ελληνικό πολεμικό πλοίο στα χρόνια της Επανάστασης. Είχε μήκος 48 πήχεις (1 πήχυς = 0,65 μ.) και 18 κανόνια. Ξόδεψα 75.000 τάλαρα για να το κατασκευάσω.
Γιατί το ονομάσατε Αγαμέμνων;
Το όνομα το πήρα από την ελληνική μυθολογία, από τον αρχηγό των Ελλήνων στο Τρωικό Πόλεμο. Θαυμάζω την ελληνική ιστορία και μυθολογία. 




Όταν κατασκευαζόταν ο ¨Αγαμέμνων¨ αντιμετωπίσατε κάποια  προβλήματα..
Ναι, κάποιοι με πρόδωσαν στους Τούρκους ότι κατασκευάζω πολεμικό πλοίο. Ήρθε στις Σπέτσες Τούρκος επιθεωρητής για να με ελέγξει. Για να γλιτώσω αναγκάστηκα να τον δωροδοκήσω. Με πείραξε όχι για τα λεφτά που πλήρωσα αλλά το ότι με πρόδωσαν πατριώτες μου. 
Κάποια στιγμή οι Τούρκοι προσπάθησαν να σας συλλάβουν και να σας πάρουν την περιουσία. Πώς γλιτώσατε;
Το 1816 οι Τούρκοι θέλησαν να κατασχέσουν την περιουσία μου και να με συλλάβουν, γιατί ο δεύτερος άντρας ο Μπούμπουλης συμμετείχε στο Ρωσοτουρκικό πόλεμο. Πήγα τότε στην Πόλη, βρήκα τον φιλέλληνα πρεσβευτή της Ρωσίας Στρογκάνωφ και ζήτησα τη βοήθειά του. Αυτός για να με σώσει με έστειλε στην Κριμαία της Ρωσίας, στη Μαύρη Θάλασσα. Εκεί μου έδωσε ένα κτήμα για να μείνω ο τσάρος Αλέξανδρος Α΄. Έμεινα στην Κριμαία σχεδόν τρεις μήνες. Μόλις ηρέμησε η κατάσταση επέστρεψα στις Σπέτσες.




Ποια η σχέση σας με τη Φιλική Εταιρεία;
Έγινα μέλος της. Μάλιστα ήμουν η μόνη γυναίκα που μπήκε σε αυτήν. Η Φιλική Εταιρεία δεν δεχόταν γυναίκες.






Πώς συμμετείχατε στην Επανάσταση;
Έφτιαξα δικιά μου στρατιωτική μονάδα. Πλήρωνα όλα τα έξοδα από τα χρήματά μου. Πήρα μέρος στην πολιορκία της Τριπολιτσάς, στην πολιορκία του Ναυπλίου, στο ναυτικό αποκλεισμό της Μονεμβασιάς κ.ά.
Ποια η σχέση σας με τον Κολοκοτρώνη;
Τον γνώρισα στην πολιορκία της Τρίπολης. Αργότερα παντρέψαμε τα παιδιά μας. Το γιο του Κολοκοτρώνη τον Πάνο με την Ελένη την κόρη μου. 




Γλιτώσατε τη σύλληψη από τους Τούρκους. Δεν τη γλιτώσατε όμως... από τους Έλληνες.

Ναι, δυστυχώς. Όταν η κυβέρνηση φυλάκισε τον Κολοκοτρώνη, διαμαρτυρήθηκα, ζήτησα την απελευθέρωσή του. Τότε η κυβέρνηση συνέλαβε και μένα και με έστειλε εξορία στις Σπέτσες.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά τη Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα επισκεφτείτε το Μουσείο της Μπουμπουλίνας στις Σπέτσες, κάνοντας κλικ εδώ.


Αφροδίτη Ξ./Ευγενία Χ., Στ1΄

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου