Σελίδες

Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

Ανακαλύπτοντας το έντυπο και διαδικτυακό άρθρο

Γλώσσα σήμερα και ήρθε η στιγμή να μάθουμε για το Άρθρο με αφορμή τα 2 άρθρα στο βιβλίο μας ..Εκείνο που προσπαθώ να κάνω πάντα είναι να ανακαλύπτουν τα ίδια παιδιά τη δομή μέσα από την παρατήρηση καθώς και τα βασικά χαρακτηριστικά του καθώς πιστεύω στην ανακαλυπτική μάθηση..

Ξεκινήσαμε από το ίδιο το κείμενο..Έδωσα στα παιδιά την ευκαιρία σε ομάδες να διαβάσουν το κείμενο και να καταγράψουν αυτά που αναγνώριζαν..Κατόπιν έγιναν διάφορες ερωτήσεις με σκοπό την ανακάλυψη όσων προαναφέραμε ενώ εγώ έγραφα  στον πίνακα τις απαντήσεις των παιδιών
 Γεγονός,τόπος,αποτέλεσμα ,τίτλος(θέμα άρθρου ) ενώ έβγαλαν συμπέρασμα ότι ένα τέτοιο κείμενο βασίζεται στις  ερωτήσεις ,τι ,πως ,πότε γιατί, που,ποιος...
Κατόπιν περάσαμε στο   είδος  των θεμάτων του..Οι απαντήσεις ήταν .Αστυνομικό ,πολιτικό,οικονομικό,περιβαλλοντικό,κοινωνικό,αθλητικά,μόδα,επιστημονικό και έγινε μια προσπάθεια να διαχωριστεί από το χρονογράφημα το οποίο απλά ανέφερα ότι είναι συνήθως κείμενο που ναι μεν πραγματεύεται ένα επίκαιρο θέμα αλλά ο τρόπος με τον οποίο ο συγγραφέας του γράφει και εκφράζεται το αναγάγει σε  λογοτεχνικό είδος..
Μετά από αυτό καταλήξαμε στο ότι όλοι οι δημοσιογράφοι δεν ασχολούνται με όλα τα αντικείμενα που προαναφέραμε αλλά ο καθένας καταλήγει σε ένα είδος ανάλογα με τις γνώσεις που διαθέτει αλλά και εξαρτάται και από την αγάπη του εκάστοτε δημοσιογράφου  για κάθε είδος..
  Τα βασικά στοιχεία του άρθρου

  • Έχει τίτλο συνήθως με έντονα γράμματα αλλά και πολλές φορές υπότιτλο
  • Τα περισσότερο αναφέρονται σε πρόσφατα γεγονότα
  • Δημοσιεύεται σε εφημερίδα, σε περιοδικό, στο διαδίκτυο, κ.α
  • Καταπιάνεται με διάφορα θέματα
  • Έχει φωτογραφίες 
  • Διαφοροποιείται από τη λογοτεχνία
Μετά την ανάλυση  αυτή καταλήξαμε στην απλή μορφή της δομής (κατάλληλο για μικρούς ηλικιακά "δημοσιογράφους"

  •    Τίτλος
  •    Υπότιτλος
  •    Αναφορά στο χρόνο ,τόπο  και ώρα  ενός συμβάντος(αν είναι σχετικό το άρθρο με μια είδηση)
  •    Παράθεση λεπτομερειών 
  •    Συμμετοχή -άποψη ατόμων που σχετίζονται με το άρθρο
  •    Συμπέρασμα ,αποτέλεσμα ..
  •    Χρόνοι κατά την αναφορά των γεγονότων παρελθοντικοί ενώ ο λόγος των ειδικών -για να δοθεί έμφαση - μπορεί να δοθεί σε ευθύ λόγο(σαν να τα λέει εκείνη τη στιγμή )πάντα μέσα σε εισαγωγικά..
  • Υπογραφή  "δημοσιογράφου" (δημιουργού )

Στο τέλος ζήτησα από τα παιδιά να γράψουν ανά. ομάδες ένα άρθρο δίνοντας απλά το είδος..Αστυνομικό,μόδας,περιβαλλοντικό-επίκαιρο,και τέλος αθλητικό..



Το αποτέλεσμα μας εξέπληξε πραγματικά καθώς και το λεξιλόγιο των παιδιών αλλά και ο τρόπος με τον οποίο συντάχθηκαν τα κείμενα ταίριαζαν να είναι άρθρα εφημερίδας έντυπης ή διαδικτυακής..


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου