Σελίδες

Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2013

Παιδί και διάβασμα στο σπίτι..

Πολλές φορές το διάβασμα στο σπίτι ,μετατρέπεται σε  πεδίο διαφωνίας μεταξύ παιδιών και γονέων .Φωνές,γκρίνια,εκνευρισμός και το αποτέλεσμα?Μια δουλειά που είναι να γίνει σε μία ώρα γίνεται υπόθεση πολλών ωρών και ταυτόχρονα κουράζει..

Ως γονείς θεωρούμε ότι πρέπει τα παιδιά μας  να είναι άριστοι μαθητές  και για να το πετύχουμε κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας ακόμα και αναλαμβάνοντας τις υποχρεώσεις τους εμείς...
 Δυστυχώς όμως και άθελά μας  αντί να τα βοηθήσουμε  με αυτό τον τρόπο,τα οδηγούμε στην πεποίθηση ότι πάντα θα χουν κάποιο δίπλα τους να τα ...ξελασπώνει .
Δεν είναι λίγες φορές που εμείς  οι γονείς διαβάζουμε το μάθημα και το επαναλαμβάνουμε στα παιδιά μας γιατί μας λένε   ότι¨είναι δύσκολο το μάθημα"και χρειάζονται βοήθεια για να το μάθουν,όπως επίσης   πολλές φορές μας  αναφέρουν  ότι δεν κατάλαβαν μία άσκηση ή μία γραπτή εργασία   και προσπαθώντας να τους την  εξηγήσουμε ,στο τέλος πάντα καταλήγουμε  να  την κάνουμε εμείς ενώ το παιδί μας  απλά  γράφει  αυτά που λέμε  χωρίς στην πραγματικότητα να έχει  "κουράσει"λίγο το μυαλουδάκι του..
΄Οσο περισσότερο λοιπόν οι γονείς αναλαμβάνουν τις υποχρεώσεις του παιδιού τους τόσο λιγότερο θα ναι προτεραιότητα το διάβασμα για τα παιδιά.. 
Υπάρχουν όμως τρόποι να βοηθήσετε στο σπίτι(ειδικά στις τάξεις της Ε ΚΑΙ ΣΤ) αρκεί σαν γονείς να έχετε κατανοήσει το ίδιο σας το παιδί..

Να θυμάστε
Όλα τα παιδιά έχουν το δικό τους ρυθμό και το δικό τους τρόπο να διαβάζουν
Όλα τα παιδιά δεν έχουν την ίδια ιδιοσυγκρασία..
Να έχετε αληθινές προσδοκίες για τα παιδιά σας..Τα ζείτε τα γνωρίζετε και ξέρετε σε ποιον τομέα μπορούν να αποδώσουν και πόσο.

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΣΑΝ ΓΟΝΕΙΣ..

-Πρώτα από όλα να συζητήσετε με το παιδί σας για την αξία της εκπαίδευσης και το πόσο σημαντική είναι..
-Θα πρέπει να προγραμματίσετε με το παιδί τις ώρες διαβάσματός του..Κάντε ένα πρόγραμμα μαζί και ΤΗΡΕΙΣΤΕ ΤΟ.
-Βάλτε το σχολικό του πρόγραμμα και το πρόγραμμα διαβάσματος σε εμφανές σημείο στο δωμάτιο του παιδιού .Τις πρώτες μέρες ίσως χρειαστεί να του το υπενθυμίζετε εσείς..Αλλά αν παραμείνετε σταθεροί και αμετακίνητοι ως προς την τήρησή του ,θα το ακολουθήσει και μόνο του..
-'Αν το παιδί σας ,παρότι κάνατε μαζί το πρόγραμμα διαβάσματος ,. περιμένει την τελευταία στιγμή να κάνει τα μαθήματά του ,παραμείνετε  αμέτοχοι..Πείτε του πως δεν θα ξαναγκρινιάξετε ξανά για το διάβασμα και σωπάστε Αφήστε το να υποστεί τις συνέπειες στο σχολείο αλλά ενημερώστε το δάσκαλο για το τι κάνετε και γιατί..Μην ανησυχείτε..Ο δάσκαλος και εσείς θα προσπαθήσετε μαζί να κάνετε το παιδί να καταλάβει πόσο είναι σημαντικό να είναι επιμελής..
-Μείνετε στο ίδιο χώρο με το παιδί σας που διαβάζει μόνο αν έχει κάποια απορία..Μη ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΜΑΖΙ..Στο σχολείο ο δάσκαλος δείχνει τον τρόπο διαβάσματος ή το πως γράφεται μια εργασία και δίνει τις απαραίτητες οδηγίες....Αφήστε το λοιπόν μόνο του.
-Ελέγχετε (μιλάω πάντα για τις μεγάλες τάξεις )τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα ,αν έχει κάνει τα μαθήματά του..
 -Μην αναγάγετε σε πιο σημαντικές -από τα μαθήματά του -τις απογευματινές ασχολίες του παιδιού..Δεν είναι λίγες οι φορές που μαθητές και μαθήτριες προσέρχονται στο σχολείο αδιάβαστοι/ες γιατί είχαν να κάνουν κάτι "πιο σημαντικό" την προηγούμενη μέρα  και μπαίνοντας στην τάξη λένε τη φράση "Η μαμά και ο μπαμπάς μου είπαν να σας πω ότι δεν διάβασα γιατί είχα να διαβάσω αγγλικά για το διαγώνισμα στο φροντιστήριο" Απαξιώνετε εσείς οι ίδιοι την αξία της εκπαίδευσης που δεν είναι η βαθμοθηρία καθώς  και του θεσμού του σχολείου και δίνετε στο παιδί την εντύπωση ότι είναι πιο σημαντικό ένα 19άρι στα αγγλικά του φροντιστηρίου από την υποχρέωσή του απέναντι στα μαθήματά που περιλαμβάνονται στη βασική εκπαίδευσή του  αλλά και στον εαυτό του..(επιμέλεια,προσοχή,σωστή αξιοποίηση του χρόνου,σεβασμός κλπ)
-Σε ανύποπτο χρόνο ακόμα και μετά το μεσημεριανό Κυριακάτικο τραπέζι ρωτήστε το παιδί σας να σας πει τι του έκανε εντύπωση από τα μαθήματα της εβδομάδας,πιο θεωρεί βαρετό ,πιο ήταν σημαντικό ,ποιες είναι οι σχέσεις του με τους συμμαθητές του κλπ..Με λίγα λόγια δείξτε του ότι ενδιαφέρεστε για τη σχολική του ζωή..Είναι  πολύ σημαντικό για τα παιδιά να είστε δίπλα του και να το νιώθει.
 -ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΕΙΤΕ με τους δασκάλους.Στην τάξη μέσα έχουν 22-25 παιδιά..Προσπαθούν να κάνουν το καλύτερο για αυτά και σε επίπεδο μάθησης αλλά και σε επίπεδο δημιουργίας μιας υγιούς προσωπικότητας..
-ΜΗΝ ΚΑΤΑΚΡΙΝΕΤΕ τους δασκάλους ή το σύστημά τους ΜΠΡΟΣΤΑ στα παιδιά..Οι περισσότεροι γονείς  (και εγώ αν δεν ήμουν εκπαιδευτικός θα μουν στην ίδια θέση με εσάς) έχετε μείνει στο εκπαιδευτικό σύστημα των δικών σας σχολικών χρόνων..Περιμένετε ένα σύστημα δασκαλοκεντρικό , με το δάσκαλο να παραδίδει σελίδες επί σελίδων σειριακά,να βάζει πληθώρα ασκήσεων και εσείς -όπως έκαναν οι δικοί μας γονείς-να στε δίπλα στα παιδιά και να παίζετε το ρόλο των δασκάλων στο σπίτι..Αυτή η εποχή  όμως έχει περάσει ανεπιστρεπτί..Μια διδακτική ενότητα μπορεί να κρατήσει 2 και 3 ώρες( ίσως και περισσότερες αν κριθεί από το δάσκαλο απαραίτητο), τα μαθήματα πλέον είναι διαθεματικά ,πχ.το πρώτο κεφάλαιο της γλώσσας  της Ε τάξης, μπορεί να συνδεθεί με την ενέργεια στη φυσική ,με το δάσος το κλίμα και τους ωκεανούς   στη Γεωγραφία ,με μαθηματικά σε επίπεδο στατιστικών στοιχείων.  με τα τεχνικά ή με τη Μουσική καθώς και με το μάθημα της πληροφορικής και να δοθούν προς διάβασμα στα παιδιά αντίστοιχα κεφάλαια μαθημάτων ..

Το σημαντικό είναι να συνεργάζεστε με το παιδί σας στο σπίτι και να ακολουθείτε το πρόγραμμα που έχετε κάνει μαζί του..Δώστε του να καταλάβει πως πλέον έχει μεγαλώσει και ότι του δίνετε την ευκαιρία να το αποδείξει πρώτα στον εαυτό του και μετά σε εσάς..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου