Σελίδες

Δευτέρα 4 Απριλίου 2011

Συνέντευξη με τη συγγραφέα Μαρία Γαϊτάνου


Κυρία Μαρία. Γιατί επιλέξατε να γίνεται συγγραφέας παιδικών βιβλίων;
Από παιδί η γιαγιά μου και η μαμά μου μου αφηγούνταν διαρκώς παραμύθια. Όταν μεγάλωσα δεν έπαψα να τα αγαπάω. Έτσι ξεκίνησα να γράφω τα δικά μου παραμύθια γιατί ποτέ δεν έπαψα να είμαι παιδί.
Πότε ξεκινήσατε να γράφετε παιδικά βιβλία;
Ξεκίνησα να γράφω για πρώτη φορά μικρά έμμετρα παραμύθια για τους μαθητές μου που μόλις μάθαιναν να διαβάζουν. Ήθελα να τους δώσω να διαβάσουν κάτι που ήταν εύκολο γι’ αυτούς και ταυτόχρονα διασκεδαστικό. 
Όταν ήσασταν μικρή σας άρεσαν τα βιβλία; Σας «έσπρωξε» κάποιος ή κάτι στο διάβασμα;
Λάτρευα και λατρεύω το διάβασμα. Το σπίτι των γονιών μου ήταν και είναι γεμάτο βιβλία ακόμη και στα πιο απίθανα μέρη. 
Πώς θα μπορούσα να μην αρχίσω το διάβασμα σ’ ένα περιβάλλον γεμάτο βιβλία;


Τι βιβλία διαβάζατε όταν ήσασταν παιδί;
Οτιδήποτε θα με έκανε να «ταξιδέψω» μακριά από την καθημερινότητα.
Πόσα βιβλία έχετε γράψει μέχρι τώρα;
Δύο που έχουν εκδοθεί , 18 έμμετρα παραμύθια και 4 ακόμη πεζά που δεν τα έχω στείλει ακόμη σε κανέναν εκδοτικό οίκο.
Τι σας εμπνέει όταν γράφεται μια ιστορία;
Τα πάντα… μια εικόνα, μια φράση, μια λέξη, ένα χρώμα, μια μυρωδιά, ένα περιστατικό μέσα στην τάξη.
Τι πιστεύεται ότι προσφέρουν τα βιβλία στα παιδιά;
Εμπειρίες, γνώση και παρηγοριά.


Είσαστε εκπαιδευτικός. Πιστεύετε ότι αυτό επηρεάζει το πώς γράφεται; Τα θέματα που επιλέγετε;
Φυσικά και με επηρεάζει. Ξέρω τι αρέσει στα παιδιά, τι θα τα διασκεδάσει, τι θα τα προβληματίσει, τι θα τα κάνει να γελάσουν.
Ετοιμάζεται κάτι καινούργιο αυτόν τον καιρό;
Πάντα ετοιμάζω κάτι. Είναι πλέον μια ανάγκη μου.
Η ιστορία ¨Τα Ξωτικοπάπουτσα¨ σας θυμίζει κάτι από τα παιδικά σας χρόνια;
Ο Ζαχαρίας έχει πολλά στοιχεία από το χαρακτήρα μου, όταν ήμουνα παιδί.
Πώς σας ήρθε η έμπνευση να γράψετε το συγκεκριμένο βιβλίο;
Κάποια σκιάχτρα που συνάντησα σε μια πλαγιά ένα καλοκαίρι στη Σκόπελο. Δεν υπήρχε πραγματικά κανένας λόγος να βρίσκονται αυτά τα σκιάχτρα εκεί. Απ’ ότι ξέρω τα συγκεκριμένα σκιάχτρα εξακολουθούν να υπάρχουν και κάποιος κάθε χρόνο τους αλλάζει τα ρούχα.


Τι σας έκανε να βάλετε στους ήρωές σας ονόματα όπως Παραδείσης, Φλογαρίνο και το συγκεκριμένο τίτλο του βιβλίου;
Το Παραδείσης παρεπέμπει στον παράδεισο και σε ότι όμορφο υπάρχει εκεί, το Φλογαρίνο προήρθε από τη φλόγα και το Πεκεπίτο από το πεκιένιο (pegueno) που στα ισπανικά σημαίνει μικρός. Όλα τ’ άλλα απλά μου «ήρθαν»
Ως νέα συγγραφέας που είσαστε ήταν δύσκολο να εκδώσετε τα βιβλία σας;
Καθόλου! Ήμουν πολύ τυχερή και ευχαριστώ το Θεό γι’ αυτό γιατί πραγματοποιήθηκε ένα παιδικό μου όνειρο.
Έχει η παιδική λογοτεχνία τη θέση που πρέπει στα σχολεία μας; Θα είχατε κάτι να προτείνετε;
Όχι δεν έχει τη θέση που θα έπρεπε. Συνήθως τη συνδέουμε με το μάθημα της γλώσσας και χάνει τον πραγματικό της στόχο, την τέρψη. Θα έπρεπε να υπάρχουν περισσότερα βιβλία στα σχολεία, οργανωμένη  βιβλιοθήκη και ξεχωριστή ώρα αφιερωμένη στη φιλαναγνωσία.
Τα παιδιά σήμερα ασχολούνται με το internet, με το PlayStation, με τα κινητά τηλέφωνα. Υπάρχει χώρος για το παιδικό βιβλίο;
Πάντα υπάρχει χρόνος και χώρος για το παιδικό βιβλίο. Το μόνο που χρειάζεται να καταλάβουμε και να νιώσουμε είναι ότι  η ανάγνωση είναι διασκέδαση και όχι αγγαρεία.


Η συγγραφή είναι θέμα εξάσκησης ή ταλέντο;
Πιστεύω ότι χρειάζονται και τα δύο.
Έναν παιδικό βιβλίο πρέπει μόνο να διασκεδάζει ή και κάτι άλλο;
Να μας μαθαίνει διασκεδάζοντάς μας.
Πέρυσι ήσασταν δασκάλα στο σχολείο μας. Φέτος μάθαμε ότι είσαστε στη Λήμνο. Πώς είναι εκεί η ζωή; Τα παιδιά, τα σχολεία διαφέρουν;
Τα σχολεία είναι πολύ μικρότερα και τα παιδιά έχουν διαφορετικά ενδιαφέροντα όπως το ψάρεμα και το κυνήγι. Τρων περισσότερα ψάρια από τα παιδιά της πόλης, παίζουν περισσότερες ώρες στην ύπαιθρο, έχουν περισσότερη επαφή με τα ζώα και δε φοβούνται να διανύσουν μόνα τους αρκετά μεγάλες αποστάσεις με το ποδήλατό τους!
  Σας ευχαριστώ πολύ! Καλή συνέχεια!

Τις ερωτήσεις της συνέντευξης ετοίμασαν οι μαθητές της Στ1΄ Ηρακλής Κ. και Ευθυμία Ασ. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου