Σελίδες

Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2013

περιβαλλοντική δραστηριότητα στο δάσος


   Με αφορμή την εβδομάδα περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης σας παρουσιάζω μια δραστηριότητα που πραγματοποιήσαμε στο παρελθόν με μαθητές Β’ και Γ’ τάξης με θέμα το δάσος.
   Η δραστηριότητα ήταν στην ουσία ένα περιβαλλοντικό μονοπάτι στο κοντινό δάσος της πόλης μας και είχε στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές μέσα από οργανωμένες δράσεις το δάσος ως βιότοπο, να κατανοήσουν την αλληλεξάρτηση του έμβιου και άβιου παράγοντα, να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα ρύπανσης και να αποκτήσουν δεξιότητες παρατήρησης, περιγραφής, αποτύπωσης, προσανατολισμού, καθώς και συνεργασίας.
Πριν τη δραστηριότητα
Επιλέξαμε τη διαδρομή συνεκτιμώντας παράγοντες όπως: ευκολία πρόσβασης, ασφάλεια, σημεία ενδιαφέροντος.
Πραγματοποιήσαμε στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης δραστηριότητες ευαισθητοποίησης σχετικά με το δάσος χρησιμοποιώντας συζήτηση, παιχνίδια ρόλων, έντυπο και ψηφιακό υλικό, ώστε να δημιουργήσουμε προσδοκία για την τελική δραστηριότητα.
Με βάση τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα σχηματίσαμε ομάδες διαφορετικών αρμοδιοτήτων και οργανώσαμε τη συλλογή του απαραίτητου για κάθε ομάδα υλικού.
Αφιερώσαμε σημαντικό χρόνο στην κατανόηση των κανόνων ασφάλειας και στη λεπτομερή περιγραφή των δραστηριοτήτων που θα πραγματοποιούσε κάθε ομάδα.
Οι ομάδες που δημιουργήθηκαν και οι αρμοδιότητές τους περιγράφονται παρακάτω:
ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ
σε συνεργασία με τις άλλες ομάδες φωτογραφίζουν ενδιαφέροντα σημεία του δάσους
χρειάζονται:φωτογραφικές μηχανές κατά προτίμηση ψηφιακές
ΣΥΛΛΕΚΤΕΣ
μαζεύουν μικροαντικείμενα από το δάσος και βάζουν ετικέτες σε όσα γνωρίζουν
χρειάζονται:γάντια, σακουλάκια, αυτοκόλλητες ετικέτες, μολύβια
ΜΥΡΙΣΤΕΣ
καταγράφουν τα πράγματα που μυρίζουν στο δάσος και συλλέγουν αντικείμενα που αναδίδουν διακριτή οσμή
χρειάζονται:μπλοκάκια, μολύβια,γάντια, σακουλάκια, αυτοκόλλητες ετικέτες
ΗΧΟΛΗΠΤΕΣ
καταγράφουν και ηχογραφούν τους ήχους του δάσους
χρειάζονται: μαγνητοφωνάκι, μπλοκάκια, μολύβια
ΦΥΤΟΛΟΓΟΙ
καταγράφουν τα φυτά του δάσους και συνεργάζονται με τους φωτογράφους για όσα δεν αναγνωρίζουν, ώστε να δημιουργηθεί αρχείο φωτογραφιών για μεταγενέστερη επεξεργασία
χρειάζονται: μεγεθυντικό φακό, μπλοκάκια, μολύβια
ΖΩΟΛΟΓΟΙ
καταγράφουν τα ζώα του δάσους ή τα ίχνη τους και συνεργάζονται με φωτογράφους και ηχολήπτες
χρειάζονται: μεγεθυντικό φακό, μπλοκάκια, μολύβια, κυάλια
ΓΕΩΛΟΓΟΙ
καταγράφουν στοιχεία για το έδαφος , τα πετρώματα, τη διάβρωση
χρειάζονται: μεγεθυντικό φακό, σκαλιστήρι, σακουλάκια, μπλοκάκια, μολύβια
ΧΡΩΜΑΤΟΣΥΛΛΕΚΤΕΣ
καταγράφουν τα χρώματα και τις αποχρώσεις του δάσους σε συνεργασία με τους φωτογράφους, κολλούν στις χαρτονένιες παλέτες τους αντικείμενα με χαρακτηριστικά ή ενδιαφέροντα χρώματα
χρειάζονται:μπλοκάκια, μολύβια, ξυλομπογιές ή κηρομπογιές, κόλλα, παλέτα από χαρτόνι
ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
καταγράφουν τη ρύπανση στο δάσος σε συνεργασία με τους φωτογράφους, αναλαμβάνουν τη συλλογή σκουπιδιών ενός μικρού χώρου
χρειάζονται:μπλοκάκια, μολύβια, γάντια, σακουλάκια
ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΙ
σχεδιάζουν χάρτη της διαδρομής στο δάσος και σημειώνουν τα σημαντικά στοιχεία της διαδρομής
χρειάζονται:μπλοκάκια, μολύβια, πυξίδες

Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας
Υπήρχαν διαστήματα πεζοπορίας που διακόπτονταν κάθε 80- 100 μέτρα για να δοθεί χρόνος στις ομάδες να πραγματοποιήσουν τις δράσεις τους ή να καταγράψουν όσα συναντούσαν στην πορεία.
Πραγματοποιήθηκαν δύο στάσεις σε επιλεγμένο χώρο όπου έγιναν πρόσθετες δραστηριότητες όπως:
πρακτικός υπολογισμός της ηλικίας και του ύψους των δέντρων, καθαριότητα χώρου, σφυρίχτρες από βελανίδια, παιχνίδια εστίασης σε συγκεκριμένα σημεία ενδιαφέροντος.

Μετά τη δραστηριότητα
Δόθηκε χρόνος στις ομάδες να οργανώσουν τα αποτελέσματα των δραστηριοτήτων τους.
Οι ομάδες παρουσίασαν με όποιον τρόπο έκριναν σκόπιμο (προβολή, λεκτική παρουσίαση, έκθεση κ. ά.) την πορεία και τα ευρήματα της δουλειάς τους.
Έγινε ελεύθερη συζήτηση γύρω από τη βιωματική δραστηριότητα , αναδείχθηκαν συναισθήματα και συμπεριφορές, διατυπώθηκαν γνώμες και συμπεράσματα. Έγινε διάχυση των αποτελεσμάτων στις υπόλοιπες τάξεις μέσα από την παρουσίαση του υλικού με την ευθύνη των ομάδων.

2 σχόλια: