Τη συνέντευξη που ακολουθεί πήραν από τον κ. Κοντόπουλο οι μαθητές της Στ΄ τάξης:
Στεφανία Μπ., Αντιόπη Λ., Θεόδωρο Π.
- Πότε δημιουργήθηκε το Σιδηροδρομικό Μουσείο;
Όταν ήρθε ο σύλλογος των σιδηροδρόμων εδώ ήταν το ΄96, χάρις σε έναν ωραίο διευθυντή μας δόθηκε το κτίριο αυτό, χρεώθηκε σε μας με ένα μικρό ενοίκιο για 15 χρόνια και συνεχίζουμε να το έχουμε και τώρα έγινε μουσείο.
- Ως τη λειτουργούσε παλιότερα το κτίριο που στεγάζεται σήμερα το σιδηροδρομικό μουσείο;
Παλιότερα λειτουργούσε ως σταθμός, ονομαζόταν ¨Στρατιωτική Στάση¨, μέχρι το 1957. Τότε άλλαξε η διαλογή, πήγε πιο πάνω και το κτίριο κινδύνευσε να καταστραφεί, γιατί όταν ήρθαμε εμείς να το πάρουμε ήταν έτοιμο για κατεδάφιση, μπορείτε να δείτε και μια φωτογραφία μες στο μουσείο.
- Πότε κατασκευάστηκε το συγκεκριμένο κτίριο;
Άρχισε να κατασκευάζεται το 1891. Το 1894 τελείωσε. Το 1894 ήταν επετειακή χρονιά. Τότε πήγε το τρένο από Θεσσαλονίκη για Μοναστήρι.
- Ξέρουμε ότι είσαστε ο ιδρυτής του σιδηροδρομικού μουσείου; Γιατί το ιδρύσατε;
Μα αυτό ήταν το αποτέλεσμα της αγάπης μου προς το σιδηρόδρομο. Δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Αυτά παιδιά να τα δημιουργούμε, όλοι μας να βοηθάμε σε αυτό. Γιατί εγώ παιδιά πριν φύγω από το σιδηρόδρομο έκανα μια αίτηση στην υπηρεσία, ότι δε θέλω να πληρώνομαι αλλά να μου επιτραπεί να μπαίνω στις εγκαταστάσεις να παίρνω πράγματα γιατί η δεξαμενή του μουσείου είναι ο σιδηρόδρομος. Πέτυχα την ίδρυση του μουσείου γιατί αγαπώ το σιδηρόδρομο.
- Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε για να το ιδρύσετε; Η πολιτεία σας βοήθησε;
Δυσκολίες πάντα υπάρχουν, αλλά πρέπει να υπάρχει διάθεση, να υπάρχει επιμονή, να υπάρχει στόχος. Αν υπάρχουν αυτά όλα τα άλλα αντιμετωπίζονται. Αρχικά το ξεκίνησα μόνος μου. Είχα πάει στην Αλεξανδρούπολη, γιατί γιορτάζαμε τα 100 χρόνια της Αλεξανδρούπολης, και μου έδωσε ο δήμαρχος 2 εκατομ. και ήρθα εδώ και έβαλα συνεργείο. Τσιμέντο μου έδιναν από το ¨Τιτάν¨, πολύ πράγμα για να επισκευάσω το κτίριο, να φτιάξω το μουσείο. Προσπάθησα να ευαισθητοποιήσω τους διευθυντάς του σιδηρόδρομου και πραγματικά σε 15 ημέρες με φωνάξαν στη διεύθυνση και μου είπαν: "Καλά τρελός είσαι; Μπορείς να το κάνεις αυτό;¨ ¨Μπορώ¨ τους απάντησα, όμως εσείς τι θα κάνετα για να βοηθήσετε;¨. Και ανέλαβαν τότε μαζί με τα γραφεία του Ανατολικού Σιδηρόδρομου, τα γραφεία του Ε.Ο. αυτό το κτίριο και το αναπαλαίωσαν. Βάλανε 40 εκατομ. και αναπαλαιώθηκε. Άλλαξε η σκεπή και τα πάντα. Μπορούμε να κάνουμε θαύματα αρκεί να έχουμε υπομονή και αγάπη για αυτό που κάνουμε.
- Πού βρήκατε τα αντικείμενα που υπάρχουν στο μουσείο;
Τα αντικείμενα ήταν όλα στο σιδηρόδρομο, από εδώ και από εκεί. Χρειάστηκε να πάω σε σταθμούς, σε εγκαταστάσεις, εκεί βρέθηκαν όλα.
- Υπάρχει κάποιο αντικείμενο του μουσείου που εσείς ξεχωρίζετε;
Όλα τα αγαπάω γιατί όλα είναι καλά. Όλα έχουν την ιστορία τους. Όλα δείχνουν κάτι. Το ένα βοηθάει το άλλο για να δείξουν πώς έγινε ο σιδηρόδρομος.
- Πώς έγινε και στο μουσείο υπάρχει ένα βαγόνι από το Orient Express;
Το βαγόνι αυτό το έφεραν οι Γερμανοί εδώ πέρα. Οι Γερμανοί φεύγοντας δεν μπορούσαν να το πάρουν και έμεινε εδώ. Το χρησιμοποίησε ο σιδηρόδρομος για 10 χρόνια και ορισμένες φορές, πώς να το πω, το κακοποίησε με το βάψιμο με μια καφέ μπογιά, με κάποιες αλλαγές που έκανε, ήταν όλες όχι σε σωστή γραμμή, όχι στην υπηρεφάνεια του βαγονιού. Μετά το βαγόνι έμεινε εδώ, ήταν έξω, το έβαλα μέσα εγώ (στο χώρο του μουσείου) με γερανούς που τελικά δεν τους πλήρωσα γιατί όταν έμαθαν την ιστορία του βαγονιού και κατάλαβαν τι κάνω μου το έβαλαν τζάμπα.
Το Orient Express παιδιά ήταν το καλύτερο τρένο του κόσμου. Ξεκινούσε από την Ιταλία και έφτανε στην Κωνσταντινούπολη. Άρχισε να ταξιδεύει το 1893. Ήταν τρένο των πλουσίων, των βασιλιάδων, των ανθρώπων που είχαν χρήματα. Γι΄ αυτό είχε και μόνιμο αστυνομικό διευθυντή τον... Ηρακλή τον Πουαρό και η Αγκάθα Κρίστι έγραψε ένα μυθιστόρημα για αυτό. Σε μια έρευνα που κάναμε με το Πειραματικό του Πανεπιστημίου βρήκαμε ότι υπάρχουν 1833 ταινίες που έχουν σχέση με το Orient Express και γενικά με το σιδηρόδρομο.
- Εσείς τι σχέση έχετε με τα τρένα;
Από παιδί δούλευα στο σιδηρόδρομο και πέρασα από όλες τις ειδικότητες του σιδηροδρόμου και... απαπηθήκαμε με το σιδηρόδρομο.
- Πώς έγινε και εργαστήκατε στα τρένα;
Ήταν τυχαίο. Δούλευα σε κάτι χωματουργικά έργα και συνάντησα τα συνεργεία του σιδηρόδρομου. Ήμουν τότε 16 χρονών. Μπήκα στο σιδηρόδρομο ως ¨γεφυράς¨.
- Τι δουλειά κάνατε ακριβώς;
Η δουλειά μου ήταν στις γέφυρες και όταν λέμε γέφυρες παιδιά
- Θα μας πείτε πότε γεννηθήκατε;
Γεννήθηκα το 1928.
- Σας ευχαριστούμε πολύ.
Και εγώ σας ευχαριστώ παιδιά. Και εδώ να το έχετε σαν σπίτι σας. Όποτε θέλετε να έρχεστε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου