Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2011

Εγνατία Οδός



Αυτοκινητόδρομος της χώρας μας (Αυτοκινητόδρομος 2, Α2), με μήκος είναι 670 χλμ., που έχει αφετηρία του την Ηγουμενίτσα και καταλήγει στους Κήπους του Έβρου, στα Ελληνοτουρκικά σύνορα. Άρχισε να κατασκευάζεται το 1994 και ολοκληρώθηκε το 2009 με κόστος 6 δις ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).  Εξυπηρετεί το 36% του πληθυσμού της χώρας. Τη διαχείριση και συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου έχει αναλάβει η Εγνατία Οδός Α.Ε.


Περιλαμβάνει:
- 63 κόμβους
- 177 μεγάλες γέφυρες (>50μ.) συνολικού μήκους 40 χλμ.
- 73 σήραγγες


Διέρχεται από τις πόλεις:
Ηγουμενίτσα - Ιωάννινα - Μέτσοβο - Γρεβενά - Κοζάνη - Βέροια - Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Ξάνθη- Κομοτηνή - Αλεξανδρούπολη


Κάνε κλικ εδώ για να ¨οδηγήσεις¨ στην Εγνατία Οδό.

Εγνατία Οδός ρωμαϊκής εποχής
Κατά την ρωμαϊκή εποχή η Εγνατία Οδός (Via Egnatia) αποτελούσε σημαντικό δρόμο για την κυριαρχία των Ρωμαίων στην Ανατολή.  Ήταν συνέχεια της Αππίας οδού που είχε την αφετηρία της στη Ρώμη. 


Το ελάχιστο πλάτος της ήταν 10 ρωμαϊκοί πόδες (περίπου 3 μ.) το οποίο μεγάλωνε όταν διερχόταν μέσα από μεγάλες πόλεις και ξεπερνούσε τα 5 μ. 


Συνέδεε το Δυρράχιο με την πόλη Κύψελα στον Έβρο, διασχίζοντας όλη τη Μακεδονία. Η κατασκευή του έγινε το 118 ή κατ΄ άλλους το 110/100 π.Χ. Ο Στράβωνας αναφέρει στα ¨Γεωγραφικά¨ του ότι το μήκος της οδού ήταν 535 μίλια ή 4.280 στάδια ή 835 χλμ.


Σχετικά με το όνομα της οδού αναφέρονται δύο ερμηνείες. Σύμφωνα με την πρώτη προέρχεται από το Ρωμαίο ανθύπατο Γναίο Εγνάτιο (146-133 π.Χ.). Άλλοι υποστηρίζουν ότι οφείλεται στο μηχανικό Εγνάτιο που είχε την επίβλεψη κατασκευής του.



Σε απόσταση 45-50 χλμ. υπήρχαν πανδοχεία για τη διευκόλυνση των μεταφορών καθώς και εγκαταστάσεις φυλάκων που φρόντιζαν την ασφαλή διεξαγωγή του εμπορίου. Από τις Αδριατικές ακτές μέχρι τη Θεσσαλονίκη, υπολογίζεται ότι η απόσταση της ήταν 400 περίπου χιλιόμετρα (535 ρωμαϊκά βήματα) και από Θεσσαλονίκη μέχρι τον Έβρο άλλα 400.


Ήταν  "βεβηματισμένη κατά μίλιον" και "κατεστηλωμένη", δηλ. είχε μετρηθεί με βάση τα 100 βήματα και σε κάθε μίλι είχαν στηθεί μεγάλες στήλες, τα "μιλιάρια" που υποδείκνυαν την απόσταση και ονομάτιζαν τη συγκεκριμένη θέση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου