Σελίδες

Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2010

Στη διαφήμιση... όλα είναι δυνατά


- Τι λέξη είναι η «διαφήμιση»;
- Τι σημαίνει; Ποιο είναι το αντώνυμό της;
- Γνωρίζεις άλλες λέξεις που να ανήκουν στην ίδια οικογένεια λέξεων;


Διαφήμιση = σύνθετο ουσιαστικό
διαφημίζω / δια (διανομή) + φημίζω (φήμη) = κάνω κάτι για να φημίσω ένα προϊόν


Λεξικό Α΄, Β΄, Γ΄Δημοτικού

  • Θεωρείς τον παραπάνω ορισμό για τη λέξη διαφήμιση ολοκληρωμένο; Αιτιολόγησε την απάντησή σου.

- Πού βρίσκουμε διαφημίσεις;


Διαφημίσεις βρίσκουμε σε εφημερίδες, περιοδικά, τηλεόραση, ραδιόφωνο, διαδίκτυο κ.ά.

- Πώς λέγονται οι διαφημίσεις που συναντούμε στις εφημερίδες και τα περιοδικά;
- Πώς ονομάζονται οι διαφημίσεις που συναντούμε στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση;


l      διαφημίσεις σε περιοδικά και εφημερίδες = έντυπες
l      διαφημίσεις σε ραδιόφωνο = ραδιοφωνικές
l      διαφημίσεις σε τηλεόραση = τηλεοπτικές

- Πώς λέγονται οι εφημερίδες, το ραδιόφωνο, η τηλεόραση;


εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνο, τηλεόραση = 
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης - Μ.Μ.Ε. 






Κάνε κλικ εδώ για να δεις και έναν άλλον ορισμό για τη διαφήμιση.

- Γιατί συναντάμε διαφημίσεις στα Μ.Μ.Ε.;
- Σε ποιους απευθύνονται;

1η Διαφήμιση:
- Διάβασε την πρώτη διαφήμιση ¨Με τέτοιο γάλα... όλα είναι δυνατά¨. Τι πληροφορίες δίνονται σχετικά με το προϊόν;


Η διαφήμιση μας παρουσιάζει τα πλεονεκτήματα του προϊόντος.

- Γιατί δεν μας ενημερώνει ο διαφημιστής για τα μειονεκτήματά του;
- Τι πρέπει να προσέχουμε όταν διαβάζουμε / βλέπουμε / ακούμε διαφημίσεις;


Τα προϊόντα που διαφημίζονται δεν έχουν μόνο πλεονεκτήματα. Έχουν και μειονεκτήματα τα οποία δεν αναφέρονται στις διαφημίσεις. Σε μια διαφήμιση πρέπει να σκεφτόμαστε τι λέει και τι δε λέει

- Τι λέξη είναι "η ανάπτυξη";
- Πώς ονομάζονται οι λέξεις που τη χαρακτηρίζουν;
- Τι εννοεί η διαφήμιση όταν λέει "το καλύτερο για την ανάπτυξη";Γιατί δε λέει απλά ότι το γάλα είναι "καλό για την ανάπτυξη";
- Μπορούμε ¨το καλύτερο...¨ να το πούμε κι αλλιώς χωρίς να αλλάζει το νόημα;

Στην πρόταση "είναι καλό για την ανάπτυξη" το επίθετο καλό φανερώνει το γνώρισμα του ουσιαστικού και λέμε ότι είναι στο θετικό βαθμό
Στις φράσεις "το καλύτερο για την ανάπτυξη"  και "το πιο καλό για την ανάπτυξη" δείχνει ότι το ουσιαστικό έχει ένα γνώρισμα σε μεγαλύτερο βαθμό και λέμε ότι βρίσκεται στον υπερθετικό βαθμό.
Στις προτάσεις "Το γάλα Α είναι καλύτερο από το γάλα Β" και "Το γάλα Α είναι πιο καλό από το γάλα Β" συγκρίνουμε τα δύο γάλατα. Εδώ το επίθετο λέμε ότι βρίσκεται στο συγκριτικό βαθμό

Τα παραθετικά (οι βαθμοί) του επιθέτου
Θετικός
βαθμός
Συγκριτικός
βαθμός
Υπερθετικός
βαθμός
καλό
καλύτερο
πιο καλό
το καλύτερο
το πιο καλό
σωστή
πιο σωστή
σωστότερη
η πιο σωστή
η σωστότερη



- Ποια σχέση έχει το σλόγκαν με την εικόνα;
- Γιατί χρησιμοποιούμε αποσιωπητικά και θαυμαστικό;
- Πού αλλού χρησιμοποιούνται τα αποσιωπητικά και το θαυμαστικά σ΄ αυτή τη διαφήμιση.
- Αλλάξτε τη σειρά των λέξεων στο σλόγκαν χωρίς να αλλάξει το νόημά του. 
- Βρείτε τα επίθετα που υπάρχουν στη διαφήμιση. Ποια από αυτά χρησιμοποιεί ο διαφημιστής για να μας πείσει για τα πλεονεκτήματα του γάλακτος;

2η Διαφήμιση


- Ο διαφημιστής χρησιμοποιεί για την παρουσίαση της διαφημιστικής του ιδέας πολλά ή λίγα λόγια; Γιατί το κάνει αυτό; Πού θέλει να επικεντρώσει την προσοχή μας; Θα προτιμούσατε να έδινε περισσότερες πληροφορίες; Γιατί;


- Ποια σχέση έχει η εικόνα με το σλόγκαν;
- Υπάρχει στη διαφήμιση κάποια φράση που δεν είναι σωστή; Αν υπάρχει γιατί το κάνει αυτό ο διαφημιστής;
- Ποια σημεία στίξης χρησιμοποιούνται και γιατί;
- Σε τι αναφέρεται το "πιο ταξιδιάρικη"; Τι λέξη είναι το "ταξιδιάρικη";

3η Διαφήμιση




- Εντοπίστε στις παραπάνω φράσεις τα επίθετα.
- Γιατί στις διαφημίσεις χρησιμοποιούνται επίθετα και μάλιστα τις περισσότερες φορές στον υπερθετικό βαθμό;

4η Διαφήμιση


- Ποιο είναι το όνομα του προϊόντος; Τι λέξη είναι;
- Πώς σχετίζεται το όνομα, με το σλόγκαν και την εικόνα. 
- Ποιο μήνυμα θέλουν να περάσουν στον καταναλωτή τα τρία αυτά στοιχεία;
- Κυκλώστε τα ρήματα της διαφήμισης. Σε ποια έγκλιση βρίσκονται;Γιατί οι διαφημιστές χρησιμοποιούν κυρίως ρήματα σε αυτήν την έγκλιση;

1. α. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των διαφημίσεων που βλέπετε (σε περιοδικιά, εφημερίδες, αφίσες, στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο) ή ακούτε (στο ραδιόφωνο);


Για να τραβήξουν την προσοχή μας, οι διαφημίσεις συνήθως έχουν:
l      μια «ζωντανή» εικόνα με έντονα χρώματα
l      το όνομα του προϊόντος και της μάρκας του (δεν υπάρχουν πάντα και τα δύο)
l      μια διασκεδαστική, σύντομη και εύκολη να τη θυμόμαστε συνθηματική φράση (σλόγκαν) που έχει σχέση με την εικόνα, με το όνομα του προϊόντος ή με το βασικό προτέρημά του
l      ένα μικρό κείμενο που περιγράφει το προϊόν και μας ενημερώνει γι΄ αυτό











β. Χωριστείτε σε 4 ομάδες, πάρτε η κάθε ομάδα μία από τις αριθμημένες διαφημίσεις και συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα δίνοντας ένα δικό σας όνομα στο προϊόν.


όνομα
εικόνα
σύντομη φράση (σλόγκαν)
κείμενο
διαφήμιση
1






διαφήμιση
2






διαφήμιση
3






διαφήμιση
4







γ. 
α. Συζητήστε με τους συμμαθητές σας ποια από τις τέσσερις διαφημίσεις σάς άρεσε περισσότερο και γιατί. Ακόμα, ποια νομίζετε ότι μας πληροφορεί καλύτερα για τη, χρησιμότητα του προϊόντος που διαφημίζει;
β. Βρείτε μερικά από τα πλεονεκτήματα του κάθε προϊόντος, όπως τα παρουσιάζει καθεμία από τις τέσσερις διαφημίσεις. Υπάρχουν άραγε μειονεκτήματα; Γιατί δε μαθαίνουμε τίποτα γι’ αυτά;
γ. Ο διαφημιστής που ετοίμασε τη διαφήμιση 2 είχε μια έξυπνη ιδέα. Σχεδίασε τις οδηγίες για την κατασκευή μιας χάρτινης βάρκας με το περιτύλιγμα της σοκολάτας. Γιατί νομίζετε ότι το έκανε;
δ. Η διαφήμιση 3 χρησιμοποιεί ένα λογοπαίγνιο, «παίζει» δηλαδή με την έκφραση «φάγατε τον κόσμο». Έχει καμία σχέση η έκφραση αυτή με τα προϊόντα που διαφημίζονται σε αυτή τη διαφήμιση;
ε. Με τι σχετίζεται το προϊόν στην εικόνα της διαφήμισης 4; Ποιες λέξεις του κειμένου ή της σύντομης φράσης (σλόγκαν) έχουν σχέση με την εικόνα και δείχνουν τη βασική ιδέα της διαφήμισης; Ποια είναι αυτή;



Για να τραβήξει την προσοχή μας μια διαφήμιση, να μας επηρεάσει και να μας πείσει χρησιμοποιεί:


l      Κυρίως την προστακτική έγκλιση (μερικές φορές και την υποτακτική)
l      Πολλά σημεία στίξης, και ιδιαίτερα το θαυμαστικό, το ερωτηματικό και τα αποσιωπητικά
l      Πολλά επίθετα και μάλιστα με τρόπο συχνά υπερβολικό
Έτσι:
- τα σάντουιτς της διαφήμισης 3:
      l      δεν είναι μόνο καλά αλλά μοναδικά, ξεχωριστά
   l  όχι απλώς φρέσκα αλλά ολόφρεσκα
- το γάλα Α:
δεν είναι απλώς θρεπτικό (θετικός βαθμός) αλλά θρεπτικότερο (πιο θρεπτικό) από άλλα γάλατα (συγκριτικός βαθμός). Πολύ συχνά μάλιστα είναι το θρεπτικότερο, το πιο θρεπτικό απ΄ όλα, είναι θρεπτικότατο (υπερθετικός βαθμός)


Το παραπάνω "σχέδιο διδασκαλίας"  βασίστηκε σε δειγματικό μάθημα   του Γ΄ Δ.Σ. Παραλιμνίου, διαθέσιμο στην διεύθυνση http://sites.google.com/site/grschulemz/glossa-kypros

6 σχόλια: